Kormányközeli médiacégeknél landol a Magyarországon reklámokra szánt pénz durván harmada – írta meg a G7, cikkében jelezve: ennek a vállalati körnek részesedése a hazai reklámtortából már nagyobb mint a Google-é és Facebooké együttesen.
Itt nem csak arról van szó, hogy brutálisan meglódult az állami reklámköltés, amelynek kedvezményezettjei ezek a cégek, de arról is, hogy ez a pártközeli konglomerátum ma már a magánhirdetők számára is megkerülhetetlen. A pártsajtó zászlóshajójáról, a MediaWorksről így ír a cikk:
“a vállalat teljes (tehát nem csak a hirdetési) forgalma az azonos tevékenységi körű cégek közül a második legnagyobb Blikk árbevételének nagyjából a tizenkétszerese.”
Álmában két macska volt
A Mediaworks vállalatcsoportnál dolgozó újságírók szakmai munkájának, hatékonyságának megítélése azonban az elképesztő forrásbőség ellenére többnyire meglehetősen… hogy is fogalmazzunk, hát szakmai berkekben nem túl acélos. Talán ezen is hivatott segíteni az a tranzakció, amellyel „vállaltan fideszes kézbe került” a három sajtópiaci szaklap egyike, a Médiapiac.
- A Media1 figyelt fel arra, hogy az imázs korrekciója elég suta módon kezdődött: úgy tűnik, a mediaworksös Magyar Nemzet újságírója lapjában a Médiapiacról, majd a Médiapiacban, az újonnan megszerzett lap szerzőjeként, a Mediaworksről ír, hogy aztán másnap ismét folytassa munkásságát a Magyar Nemzetben. De hát van ilyen, hogy valaki álmában két macska volt.
- Miután a Médiapiac korábbi stábját cakkpakk elküldték, a szaklap hírfolyamában a független sajtó rugdosása azonnal megkezdődött. Ám az új tulajdonosok jó eséllyel nem erre a trollkodásra, hanem a rendezvényszervezés-bizniszben rejlő pénzre koncentrálnak. Legalábbis ezt sejteti a tranzakció hátterét bemutató hvg.hu cikke.
+
- Aki lemaradt volna erről: mindeközben a NER a könyvpiacon is igencsak erős pozíciókat szerez. (A Telex erről szóló cikkének címe is beszédes: Kultúrharc vagy biznisz a NER beszállása a Libribe?)
- És lett neki egy új történelmi magazinja is (a Rubicon megvásárlásával), valamint egy újabb – ha nem tévedek, ismét csak közpénzből finanszírozott – intézete.
Kapcsolódó podcastepizód:
A magyar médiapiac változásairól, az Index történetéről és arról, mindeközben hogyan vált majdhogynem lehetetlenné a kormánytól független közéleti sajtó finanszírozása reklámokból a magyar piacon, sok szó esik ebben az epizódban: