Egy ember, aki néha kirándul a rivalda túloldalára, de igazából – a világsiker ellenére is – turistának tartja ott magát.
Morcsányi Gézát a szélesebb közönség akkor ismerte meg, amikor Enyedi Ildikó Testről és lélekről című, nagy sikerű filmjében debütált – rögtön főszerepben. Pedig neve egy másik területen, a könyvkiadásban már évek óta fogalom volt: 1995-től, húsz éven át igazgatta és építette a Magvető Kiadót, Magyarország rangos szépirodalmi kiadóját.
Bár következetesen hárítja, hogy színésznek tekintsék, az idén volt annak az orosz filmnek a premierje, amelyben szintén főszerepben látható. Persze a film, jobban mondva a színház igencsak közel áll Morcsányi Gézához, hiszen évtizedek óta ebben a világban is dolgozik, főként dramaturgként, ahogy ő mondja: takarásban. (És emellett műfordításaival is megörvendezteti közönségét.)
Ebben az Epizódban tehát Morcsányi Gézával beszélgetek (a vírusveszély miatt most online készült az interjú). Szó lesz a dagesztáni forgatásról, egy első generációs értelmiségi moszkvai és budapesti kalandjairól, könyvkiadásról és politikáról, a Színház- és Filmművészeti Egyetem bátor fiataljairól, a felsejlő transzcendensről, és persze az életről, meg mindenről.
Linkek a műsorban elhangzó témákhoz
Morcsányi Géza
- a Wikipedián;
- korábbi munkahelye, a Magvető Kiadó
Filmek Morcsányi Géza főszereplésével
- Palmyra (2020)
- Testről és lélekről (2017)
Említett írók (és említett műveik)
- Ljudmila Ulickaja
- A lélek testéről (2020)
- Kukockij esetei (2008)
- Szonyecska (2006)
- Médea és gyermekei (2003)
- Albert Camus
- Csurka István
- Esterházy Péter
- Forgách András
- Nyikolaj Gogol
- Kertész Imre
- Gabriel García Márquez
- Molière
- Úrhatnám polgár (a műsorban elhangzó idézet ebből a műből van: „Teringettét! Negyven esztendeje beszélek prózában, de azt se tudtam, mi az!”)
- Nádas Péter
- Alekszandr Osztrovszkij
- Alekszandr Szolzsenyicin
További nevek
- Ivan Bolotnyikov (filmrendező)
- Czímer József (dramaturg)
- Szergej Eisenstein (filmrendező)
- Goretity József (műfordító)
- Kolosi Tamás (üzletember)
- Paál István (rendező)
- Rátóti Zoltán (színész)
- Leni Riefenstahl (filmrendező)
- Schmidt Mária (történész,politikus)
- Valló Péter (rendező; a beszélgetésben idézett interjú Osztrovszkij-rendezéséről)
- Galina Volcsek (színésznő)
- Vidnyánszky Attila (rendező)
- Woody Allen (filmrendező)
Fontosabb említett események
- Beszállt a Libribe a NER kedvenc kollégiuma
- Tiltakozás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen
- Dagesztáni háború
- Orosz beavatkozás Szíriában
Említett földrajzi helyek
Említett színházak
További intézmények
- Kertész Imre Intézet
- Radio Szvoboda (Szabad Európa Rádió, orosz nyelvű adás)
- Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kultúrtörténeti, nyelvi érdekességek
- a hamelni patkányfogó meséje
- „Nyomják krahácsot” – ha valaki nem ismerné e kabaréjelenet kultúrtörténetét
- kaukázusi avarok
- Ál-Dmitrij orosz cár
Műsorjegyzetek időkóddal
[00:04:56]
Hogyan került Morcsányi Géza a Palmüra című filmbe? Miről szól a film, hol forgatták? Tradíció, apa-lánya kapcsolat, iszlám, béke és háború Dagesztánban.
[00:20:10]
Mennyire van jelen a szíriai háború orosz beavatkozás) a kortárs orosz kortárs kultúrában? Morcsányi Géza kapcsolata az orosz kultúrával, első találkozása vele, diákkori moszkvai ösztöndíja, ennek erős hatása.
[00:25:46]
Az elnyomás és a kiszolgáltatottság hatása a Szovjetunióban: az egymásra utalt emberek erősebb összetartása, szolidaritása és az olvasás kultusza.
[00:28:42]
Morcsányi Géza Moszkvából való visszatérése után, orosz nyelvtanulás, újságírói próbálkozások. Színházi pályájának kezdetei.
[00:31:39]
Barátsága Ljumila Ulickajával és a most megjelent A lélek testéről című novelláskötet. A könyv kapcsolata Enyedi Ildikó filmjével.
[00:38:29]
Orosz irodalom és lélek. Morcsányi Géza óvatossága a transzcendenciával kapcsolatban. „Filozofálás” a Csehov-darabokban. A csoda lehetősége.
[00:46:15]
Morcsányi Géza és a sors. „Lesz, ahogy lesz” kontra eltervezett élet.
[00:49:11]
Morcsányi Géza, az elsőgenerációs értelmiségi. Mennyire érezte ennek hátrányát?
[00:52:47]
A szépirodalom szerepének változása, az önismeret forrásaként háttérbe szorulása. A „nonfiction” előretörése. Élményeink, mindennapjaink globalizációja. Ennek hatása a kultúra „eladhatóságára“.
[00:58:38]
Az értelmiség szerepének megváltozása az utóbbi két évtizedben. A „társadalmi megbízás” megszűnése. A nyilvánosság demokratizálódása, és ennek manipulálása a „technikai értelmiség” által.
[01:05:03]
A kiszolgáltatottság kérdésköre, Valló Péter Osztrovszkij-rendezése. Az SZFE-ügy.
[01:17:20]
Morcsányi Géza a Magvető Kiadónál. Kezdeti nehézségek és siker. Hogyan kell a nagy írókat menedzselni? Mennyire volt a „liberális” elit kiadója a Magvető?
[01:34:10]
Kertész Imre „menedzselése” – egészen a Nobel-díjig. Morcsányi Géza, Schmidt Mária és a Kertész Imre intézet- Kertész Imre és a hivatalos kultúrpolitika.
[01:48:06]
Nyugdíjba vonulás, ennek okai, új szerepben a Líránál. A Mathias Corvinus Collegium tulajdonszerzése a Líra fő versenytársában, a Libriben. A NER és a könyvkiadás. Miért születik csak ritkán nagy művészet „irányított kultúra” esetén?
[01:56:30]
A Testről és lélekről című film. Mennyire azonos Morcsányi Géza a filmbéli Endrével, figyeli-e saját álmait.
[02:01:21]
Miért nem tartja magát színésznek Morcsányi Géza? Miért hárítja ezt a sikert? A transzcendens, illetve az ettől való távolságtartás életében.
Lenyűgöző beszélgetés volt. Morcsányi Gézáról tudtam, hogy fantasztikus ember, de a kérdező is príma, gratulálok!