Koleszár Adél 2013-ban utazott Mexikóba, ahol egy alkotói ösztöndíj várta – és bár akkor ezt még nem tudta – egyben egy hatalmas, csodaszép, napfényes ország sötét oldala.

Adél a Mexikóban folyó drogháborúk árnyékában előbb a szegények és kiszolgáltatottak körében terjedő új, halálközpontú vallásokat kezdte el dokumentálni fényképezőgépével, amely vallások némelyike erősen kötődik a latin-amerikai kábítószer-csempészet útvonalaihoz.
Majd azokat az asszonyokat követte kamerájával, akik tömegsírokat kutatnak: szeretteiket keresik, akik a Mexikót elborító erőszak áldozatai lettek.

Koleszár Adél felvétele A hit új útjai című sorozatból
Koleszár Adél felvétele A hit új útjai című sorozatból

Koleszár Adél mindeközben nem csak az embereket, az arcokat fotózza Mexikóban, hanem a tömegsírokkal „felsértett” tájat is. Próbálja feltárni azt a kapcsolatot, ami megbújhat a vidék és az emberi kegyetlenség között.

Az erőszak sebei című munkájával Adél elnyerte a budapesti Capa Intézet 2018-ra szóló ösztöndíját (amelyet 2017 őszén ítéltek oda), ezután mexikói témájába még inkább belemerült.

Koleszár Adél felvétele Az erőszak sebei című sorozatból
Koleszár Adél felvétele Az erőszak sebei című sorozatból

Ebben az epizódban tehát Adéllal beszélgetek az eltűntek után kutató anyákról, akiknek csoportját Napocskának hívják, egy vallásról, amelynek központi alakját Szent Halálként tisztelik Mexikóban, és arról, milyen megérinteni a sötétséget.

A borítóképen: Koleszár Adél/ fotó: Szombat Éva.

Linkek a műsorban elhangzó témákhoz

  • Koleszár Adél tumblr oldala, ahol sok képe látható itt elérhető.
  • Adél az Instagramon itt található meg.
  • A hit új útjai című sorozatból az Index Nagykép rovatában található egy válogatás, némi kisérőszöveggel.
  • Az erőszak sebei című sorozatról, a tömegsírokról és a szeretteiket kereső nőkről 2018. decemberében jelent meg hosszabb interjú Adéllal a 24.hu-n.
  • A Capa-nagydíj ösztöndíjasai a 2018-as évben (az ösztöndíjat 2017 őszén ítélték oda három magyar fotósnak).
  • Ugyanebben a témában egy évvel korábban közölt Koleszár Adéllal hosszú beszélgetést az Artportal, amely cikkben több kép is látható Az erőszak sebei című sorozatból.
  • A podcastepizódban szó esik a 2014-ben Igualában eltűnt mexikói diákok ügyéről. Az MTI két évvel későbbi összefoglalója a fejleményekről itt olvasható.
  • A Santa Muerte (Szent Halál) alakjáról és a köré szerveződő hiedelemvilágról bővebben szól ez a magyar nyelvű Wikipedia-szócikk. A beszélgetésben szó esik egy másik kultuszról is, amelyben egy Jesús Malverde nevű, Robin Hood-szerű útonálló a központi figura. Egy erről szóló hosszabb háttércikk magyarul az Indexen olvasható.
  • Adél egyik kedvenc könyveként Louis-Ferdinand Céline
  • Utazás az éjszaka mélyére című művét említette. A Bookline-on itt található meg a kötet.
  • A Mexikóban (is) élő magyar fotós elődök között – Robert Capa mellett – Adél említi a kevésbé ismert Kati Hirna nevét. Róla itt olvasható magyarul egy bővebb összefoglaló.

Műsorjegyzetek

5:16

A Capa-ösztöndíj és lényege.

6:02

Nem Adél lett a fődíjas: csalódott-e?

6:44

Tájképek Mexikóban: vidékek, ahol tömeges erőszak történt.

8:00

A Mexikóban folyó drogháború tömegsírjai.

8:17

Adél „belecsöppent” ebbe a sztoriba akkor, amikor még a Mexikóvárosban élő mexikóiak sem voltak tisztában azzal. mennyire súlyos a helyzet.

9:05

Az igualai „incidens” 2014-ben.Adél a helyszínen.

11:22

Miért ez volt az első olyan tömeges eltűnés/gyilkosság, amely nagy nemzetközi sajtvisszhangot kapott, amikor addig is voltak ilyen ügyek?

13:22

Hogyan kezdte Adél feldolgozni ezt a történetet az első sokk után.

14:00

Guerrero hegyei tele vannak feltáratlan sírokkal.

14:28

Kapcsolatfelvétel az eltűntek után kutató csoportokkal, a „keresőkkel”.

17:19

A csoportok összetétele, a benne résztvevők társadalmi helyzete.

18:00

A Veracruzi csoport. A Veracruz melletti tömegsír Colinas de Santa Fe-ben, Adél „beépülése” a csoportba. A keresés és a remény képi bemutatása.

21:47

Keresés az elhantoltak után fémbotokkal.

22:10

Sivatag és hőség, 50 fok és közel háromszáz megtalált holttest: Latin-Amerika legnagyobb tömegsírja.

23:13

Kik az áldozatok? Szervkereskedelem és a tévedésből megöltek.

24:07

Hogyan alakult a kerersők csoportja? Kereső anyák a Whatsupon.

26:25

A keresés: mi lesz, ha az, amit keresel meglesz? Sokan nem akarnak semmit sem keresni.

27:46

Hogy fogadták Adélt, a kívülállót?

28:23

Fehér nőnek lenni az hátrány vagy vádelem ebben a közegben?

29:15

Vidéki környezetben a népesség egy jelentős részének nincs személyazonossága, hivatalosan nem létezik.

30:30

A táj és a rajta zajló erőszak viszonya. Létezhet-e valami misztikus kapcsolat a kettő között? A táj újrakolonizálása — egyebek mellett emberi testekkel.

32:39

A tájat is felsértik ezekkel a sírokkal.

33:39

A testek megtalálásának fontossága és a vallás. Test, halál, feltámadás.

36:03

A holttest, mint konkrétum és a keresés lezárása.

36:45

Mennyire szabad belemenni egy ilyen történetbe egy fotósnak? Mennyit szükséges ebből meghallgatni, hogy át lehessen adni.

39:14

„Barátok lettünk, és barátokért felelősséget vállalsz”. „Segíteni akarsz, de nem tudsz.”

40:51

A keresők munkája. Annak fontossága, hogy dolgozzanak: a motiváció visszaadása.

41:51

Miért érdekelte Adélt a történet mögött lévő elképesztő erőszak?

43:37

A halottak után kutató csoport neve: El Solecito, azaz „Napocska”.

44:00

A kontraszt: salsa, trópusok, hamisítatlan latin környezet, sok-sok napfény és közben elképesztő sötétség. Hotspot és háborús zóna.

45:13

Engedély nélkül a síroknál.

46:42

A személyes döntések következményei egy veszélyesebb világban.

49:02

Adél egyik kedvenc regénye az Utazás az éjszaka mélyére Céline-től. „Szeretem megérinteni a sötétséget.”

50:17

Hogyan került Adél Mexikóba és mikor, és miért pont Mexikót választotta?

51:13

Magyar fotós elődök Mexikóban. (Kati Horna, Robert Capa)

52:18

Ha alkotói inspiráció miatt utazol külföldre, az első és legfontosabb dolog alkotói közösséget találni.

52:54

Mit csinált Adél Magyarországon azelőtt, hogy Mexikóba ment? Fotótémában vonzalom a deviáns arcok, a kívülállók iránt.

53:54

Kemény arcok Mexikóban: fotózás vallási összejöveteleken és az utcán. Mitől komplikált világ Mexikó?

54:40

Koleszár Adél A hit új útjai című fotósorozata az „alternatív” mexikói vallásokról. A (Santa Muerte) Szent halál és Jesús Malverde kultusza, a köréjük épülő hitrendszer, hiedelemvilág.

59:07

Mennyire kötődnek ezek az új kultuszok a szervezett bűnözéssel? Inkább a szegénységhez és kiszolgáltatottsághoz van köze mindennek.

1:00:55

Mennyire érintették meg Adélt ezek a kultuszok? „Nem feltétlenül akarok egy olyan vallásban hinni, ahol bármi rosszat is lehet kívánni.”

1:02:18

Lojalitás a társadalom peremén élőkhöz. Adél gyökerei, szülei, akiknek nehéz életük volt.

1:03:52

Visszamegy-e Adél Mexikóba? Mennyire kivitelezhető a többlakiság? A folyton új környezet?