Nem messze Pozsonytól és nem messze Budapesttől a kilencvenes években létezett egy majdnem terrorállam: a magyar lakta Csallóközben a maffia volt az úr.

1999 márciusában tíz embert lőttek agyon fényes nappal a dunaszerdahelyi Fontána bárban. Jó eséllyel ez volt Európa legkíméletlenebb alvilági leszámolása, amelynek során a három gépfegyveres támadó a vidéket évekig rettegésben tartó Pápay-klán vezéreit végezte ki. A fegyveresek pár perc alatt 113 lövést adtak le, és ez a 113 lövés brutális világnak vetett véget Dunaszerdahelyen.

Brutális világnak, amely több száz ember életébe került, és amely brutális világnak a titkait még ma is folyamatban lévő bűnvádi eljárások próbálják felfedni.

No meg egy könyv.

Durica Katarina (ejtsd: „Gyurica”) regényében ennek a történetnek egy olyan részét dolgozta fel, amelyről ma sem nagyon beszélnek. Arról, mi történt a nőkkel. A nőkkel, akiket az utcáról hurcoltak el és így lettek csoportos nemi erőszak áldozataivá. A nőkkel, akiknek eltűnt a kedvesük. A nőkkel, akiknek megbecstelenítették lányait. A nőkkel, akiknek maffiózóvá lett az az “áldott jó” fiuk.

Bár regényről van szó, a szerző nem képzelt világot tár elénk: a könyvhöz sok interjút készített, amelyekben maguk az anyák, a lányok osztották meg vele történeteiket. Húsz évvel az elszenvedett borzalmak után.

A rendes lányok csendben sírnak. Ez annak a könyvnek a címe, amely az idén nyáron jelent meg Magyarországon. Ebben a podcastepizódban a szerzővel, Durica Katarinával beszélgetek a dunaszerdahelyi maffia női áldozatairól, a húsz évig tartó hallgatás okairól és arról is, ki volt a bűnszervezetben a starter, és miért fémjelez egy egész korszakot az a szó, hogy sustyáki.

Linkek a műsorban elhangzó témákhoz

  • Durica Katarina a beszélgetés apropójául is szolgáló könyve A rendes lányok csendben sírnak.
  • A szerző korábbi könyve, amely a női szexturizmusról szól, és amely témát Katarina szintén regényben dolgozott fel, a Szökés Egyiptomba.
  • A Pápay-klán történetét követhetően és olvasmányosan foglalja össze az Index 2016-os cikke.
  • Bár „szlengszótárnak” hívják, valójában a csallóköziek által beszélt nyelvjárás szószedete (1., 2., 3., 4., 5., 6.) a Bumm.sk-n hat részben megjelent gyűjtés – azoknak, akik el szeretnének merülni a regényben is megidézett magyarban.

(A borítóképen: Durica Katarina egy dunaszerdahelyi panelház előtt / Fotó: Horen )

Műsorjegyzetek

5:47

Ki volt asz a Pápay-klán? Hogyan volt képes terror alatt tartani egy egész országrészt?

6:39

Václav Havel amnesztiája, a hazakerülő bűnözők, Dunaszerdahely és környékének relatív jóléte. Védelmi pénzek.

9:10

A lakosság terrorizálása, a megkövetelt tisztelet.

10:29

A magyarok gyilkolták a magyarokat: a klán magyarokból állt. „Ezek a mieink voltak”: sokszor egy lakótelepi blokkban laktak az áldozatokkal.

12:51

Durica Katarina is Dunaszerdahely mellett nőtt fel – gyerekkori élmények a maffiáról.

13:38

Megbecsülni is nehéz, hány gyilkosság fűződik a bandához.

15:04

A maffia elfelejtett női áldozatai. Csoportos női erőszak: áldozathibáztatás és bagatellizálás. A hallgatás és a regényhez való anyaggyűjtés kezdete.

17:23

Durica Katarinát nem az elkövetők érdekelték, hanem az áldozatok.

18:29

Hogy került kapcsolatba Durica Katarina olyan nőkkel, akik hajlandóak voltak beszélni neki saját történetükről? Az első Facebook-üzenet.

20:02

Sokat segített az egyenesség és őszinteség.

20:54

Kik jöttek el Katarinához beszélni? Az áldozatok, akik kerek monológgal készültek a beszélgetésre.

21:57

Mind azt hitte, hogy története egyedi eset. Kiderült: ez tömeges jelenség.

24:05

A közösség nem tudta megvédeni őket, majd utána meg is bélyegezte ezeket a nőket.

24:59

Miért nem tudták megvédeni a nőket? A rendőrség érintettsége.

26:02

Milyen hatása volt a férfiakra az, hogy nem tudták megvédeni a nőket? Az alkohol, mint elfojtás és “megoldási képlet”.

29:10

Anyák, akik azt vették észre, hogy a fiúk egyszer csak maffiózó lett. Hogy számolnak el ők ezzel maguknak és a közösség felé? Az anyák hárítása.

33:28

Milyenek voltak azok az áldozatok, akikkel Durica Katarina találkozott? Látszott-e rajtuk a régi trauma? A lelki és a tényleges meddőség az erőszak után.

35:30

A kibeszéletlenség és a mindennapos elfojtás.

38:00

A „mit szólnak majd?” kisvárosi, falusi közege mint a tabusítást elősegítő környezet.

41:14

Beszédes szlovák jövevényszavak vagy helyi magyarok által használt kifejezések a regényben: mi báger, a sustyáki, a suter, a starter?

46:32

A magyarok kettős kisebbségi léte: mint nyelvi kisebbség és mint a legyűrt kisemberek közössége.

49:23

A Pápay-klán uralmának vége, a maffia vezérkarának lemészárlása. Az eset a helyiek emlékezetében. A rengeteg teória arról, kik lehettek az elkövetők.

52:49

Katarina tanulmányai, művészettörténészi végzettsége.

54:01

Éjszakai mozitakarítás az USA-ban.

54:23

Idegenvezetői munka Egyiptomban – éveken át, az egyetemi tanulmányok alatt.

56:26

Katarina korábbi regénye ezeknek az éveknek a hatására születik: Szökés Egyiptomba – könyv a női szexturizmusról.

57:52

Az otthon lestrapált, elhanyagolt nők a kuncsaftok, az egyiptomi, tunéziai üdülőhelyeken erre szakosodott „Ahmedek” és „Mohamedek” várják őket. Nem csak szexre, a románcra is vágynak.

1:00:24

Volt olyan nő, aki két évig spórolt, hogy két hétig ő legyen a királynő egy ilyen helyen.

1:01:34

Ezeket a férfiakat „Schengen-harcosoknak” is nevezik, mert nagyon sok fiú célja az, hogy bejussanak Európába.

1:03:00

A Rendes lányok csendben sírnak című regány fogadtatása Dunaszerdahelyen. A Siker és szeretetfürdő ellenére csönd: kérdések nélküli író-olvasó találkozó.

1:05:40

Lesz-e folytatás?

1:07:53

A csend, a tanácstalanság, a védekezésre való képtelenség történelmi okai: a nemzethez, a valláshoz való viszony megtépázottsága a felvidéki magyarság közösségeiben.

1:10:02

Miért nem riportkönyvként született meg ez a mű? Miért regényként?

1:11:17

A regény megírásának lelki nehézségei. („Rémálmaim voltak éjszaka.”)

1:13:38

Katarina szerint ha elkezdünk erről a történetről, regényről beszélni, az már előrelépés lesz, már elindult valami a könyv nyomán.

1:15:21

Miért az lett a könyv címe, hogy A rendes lányok csendben sírnak?